Δευτέρα 15 Οκτωβρίου 2012

Ενθαρρύνοντας τους μαθητές μας να κάνουν τη σχολική τους εργασία.

Κάτι το οποίο εμείς οι εκπαιδευτικοί ξεχνάμε είναι ότι οι μαθητές μας έχουν και αυτοί τη δική τους ζωή….μια ζωή που περιέχει και άλλες δραστηριότητες εκός από τα μαθήματα αγγλικών.
Οι μαθητές μπορεί να είναι απρόθυμοι να κάνουν την εργασία που τους έχει ανατεθεί για το σπίτι για διάφορους λόγους.Συνήθως έχουν και άλλες δραστηριότητες, όπως γυμναστήριο ή άλλα αθλήματα,Γαλλικά,μαθήματα μουσικής και πολλά άλλα που ίσως έχει επιλέξει ο καθένας.Επιπλέον, η εργασία τους πιθανότατα να είναι πολύ απαιτητική και δύσκολη και δεν μπορούν να τα καταφέρουν μόνοι τους ή δεν είναι ενδιαφέρουσα ώστε να τραβήξουν την προσοχή του μαθητή.
Άρα λοιπόν,το θέμα homework,εργασία για το σπίτι είναι ένα θέμα που απασχολεί πολύ μαθητές,εκπαιδευτικούς και γονείς. Όλοι αυτοί εύκολα μπορούν να χαρακτηρίσουν ότι το παιδί βαριέται και τεμπελιάζει,κάτι που μπορεί να μην αλήθεια ή μπορεί να διορθωθεί εύκολα.
Τι μπορούν λοιπόν να κάνουν οι εκπαιδευτικοί ώστε να ενθαρρύνουν τους μαθητές τους να κάνουν τις εργασίες τους?
·        Καλό θα είναι οι εκπαιδευτικοί να φροντίσουν να ενημερωθούν στην έναρξη της σχολικής χρονιάς για τις επιπλέον δραστηριότητες των μαθητών. Αυτό θα τους βοηθήσει ώστε να θέσουν ρεαλιστικούς στόχους και να ξέρουν τι να περιμένουν. Με αυτό τον τρόπο θα φροντίσουν οι απαιτήσεις τους να είναι ανάλογες με το πρόγραμμα των μαθητών και όχι υπερβολικά υψηλές.Μπορούν λοιπόν να κάνουν ένα είδος “συμβολαίου” με τους μαθητές για το πόση εργασία θα ανατίθεται,ένα συμβόλαιο που θα ακολουθείται και από τις 2 πλευρές. Είμαι σίγουρη ότι αν συμφωνήσω με τους μαθητές μου ότι θα έχουν 1 έκθεση κάθε 1 ή 2 εβδομάδες,θα είναι απόλυτα συνεπείς και θα μου τη φέρουν στην ώρα της.
·        Κάτι που πραγματικά με θύμωνε όταν ήμουν μαθήτρια είναι να παραδίδω μια εργασία και η και η καθηγήτριά μου να μου την φέρνει διορθωμένη μετά από πολύ καιρό,έχοντας εγώ ξεχάσει σχεδόν εντελώς τι είχα γράψει.Αυτό είναι κάτι που αποθαρρύνει τους μαθητές αφού θεωρούν ότι ο καθηγητής τους δεν δίνει και πολύ σημασία στην εργασία την οποία αυτοί έκαναν με πολύ κόπο. Γιατί λοιπόν να ασχοληθούν με την εργασία την επόμενη φορά?
·        Σαν εκπαιδευτικός έχω καταλάβει ότι όταν επιστρέφω τις εργασίες των μαθητών μου,είναι πολύ ωφέλιμο και ενθαρρυντικό για αυτούς να προσφέρω ουσιαστικά σχόλια στην εργασία τους. Το να διορθώσω απλά ένα ορθογραφικό λάθος,δε σημαίνει και πολλά γι’αυτούς. Προσπαθώ πάντα στην αρχή να τους επιδοκιμάζω,αρχίζοντας με τα θετικά στοιχεία της εργασίας.Έπειτα,σχολιάζω τα αρνητικά και τους λέω γιατί κάποια πράγματα είναι έτσι και πώς θα ήταν να το κάνουν καλύτερα. Η σωστή διόρθωση των εργασιών τους είναι πολύ σημαντική για τους μαθητές και είναι ένα κίνητρο να συνεχίσουν αφού βλέπουν ότι βελτιώνονται.
·        Ο μαθητής σίγουρα θα αισθανθεί περηφάνεια αν ο δάσκαλος αναρτήσει την εργασία του στον πίνακα ανακοινώσεων της τάξης ή στη σχολική εφημερίδα ή την επαινέσει μέσα στην τάξη ή τη δώσει στους συμμαθητές του να τη  δουν και να την σχολιάσουν. Σίγουρα αυτά είναι κίνητρα σημαντικά για τα παιδιά να φέρουν την εργασία τους…και στο κάτω κάτω παιδιά είναι …θέλουν επιβράβευση…όπως όλοι μας…το κίνητρο αναγνώρισης είναι πολύ ισχυρό!
·        Η εργασία χρειάζεται να είναι ενδιαφέρουσα και κατανοητή. Από προσωπική εμπειρία έχω δει ότι αν η εργασία είναι βαρετή,δεν θα δελεάσει και πολύ τους μαθητές να ασχοληθούν. Επίσης, οι μαθητές δεν κάνουν την εργασία τους όταν δεν είναι κατανοητή, όταν δεν καταλαβαίνουν τι τους ζητείται .Έχει τύχει να μου πουν μαθητές μου ότι δεν έκαναν την εργασία γατί “δεν καταλάβαιναν τι ήθελε”, ακριβώς αυτά τα λόγια χρησιμοποιούν. Εμείς οι δάσκαλοι πολλές φορές τα θεωρούμε όλα δεδομένα,νομίζουμε ότι μπορούν να καταλάβουν όλοι οι μαθητές αμέσως τα πάντα. Δεν είναι έτσι όμως…και από τότε προσπαθώ πάντα να εξηγώ με σαφήνεια τις εργασίες,όσο απλές κι αν φαίνονται.
·        Και τέλος,καλό είναι ο δάσκαλος να ασχολείται με τις πολύ δύσκολες εργασίες στην τάξη και να αναθέτει στο σπίτι τις χαμηλότερου βαθμού δυσκολίας. Δεν υπάρχει νόημα να είναι πολύ δύσκολη η εργασία και να την κάνει στο σπίτι η μαμά ή κάποιος άλλος μόνο και μόνο για να πάρει το παιδί καλό βαθμό. Ο δάσκαλος πρέπει να γνωρίζει από πριν ποιες μπορούν να κάνουν οι μαθητές μόνοι τους και ποιες όχι και να αναθέτει μόνο αυτές που μπορούν να τα καταφέρουν μόνοι οι μαθητές του.

1 σχόλιο:

  1. Ξεκίνησα να κάνω πριν απί λίγες μέρες μαθήματα σε 2 κοριτσάκια μικρής ηλικίας και βρήκα το blog πολύ ενδειαφέρον και ενημερωτικό... Παρατήρησα ότι τα post λιγοστεύουν με τον καιρό και με λύπησε ιδιαίτερα αυτό. Keep going! :)

    ΑπάντησηΔιαγραφή